עיריית בת ים נתנה היתר לא מתאים ליזם וכעת מוקם בניין מעל תחנת מטרו עתידית



התחדשות עירונית הוא לא הצד החזק של עיריית בת ים. רבים הפרויקטים שהוקמו ללא חניונים ראויים, עם חריגות בנייה קשות והפעם נשברו כל השיאים – ללא תיאום עם נת"ע קם פרויקט תמ"א 38 של קבוצת גבאי בנביאים 73 מעל תחנת מטרו "הקוממיות". בנת"ע זועמים, בעירייה מיתממים.

הפרויקט השנוי במחלוקת, צילום מערכת

בניית הפרויקט בנביאים מעל תחנת המטרו המתוכננת "הקוממיות" חד משמעית מפריע להקמת המטרו ומאלץ תכנון ובנייה מחדש של התחנה, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.

איך הכל התחיל?

ברחוב הנביאים 73 בבת ים ניתן היתר לביצוע פרויקט תמ"א 38 שמכפיל את כמות הדירות עבור היזם (קבוצת גבאי) בשנת 2020 והעבודות החלו בסוף 2021. בשנת 2022 התקבל אישור לתכנית המטרו M3.

על פי הרשות לאכיפה במקרקעין קבוצת גבאי גם ביצעה עבודות בניגוד להיתר שניתן לה כולל חריגות משמעותיות וגם היתר שנתנה הוועדה המקומית המיודעת בדבר תוכנית ייעוד הקרקע הסמוכה לתחנת מטרו עתידית נתנה היתר לא תואם. כשהתגלו חריגות הבנייה יצא צו הפסקת עבודה על ידי הוועדה המקומית.

היזם אמור היה להסדיר את החריגות ולתאם את המשך הבנייה עם נת"ע והעירייה. מאז המשיכה הבנייה והושלמה כבר רוב בניית הפרויקט ללא שינויים תכנוניים משמעותיים.

תכנית המטרו הטילה מגבלות על היתרים עוד הרבה לפני ההכרזה הרשמית בשנת 2022 והוועדה המקומית היתה מודעת לכך.

זריקת אחריות הדדית

עיריית בת ים לא הגיבה לפניית "בת ים נט" אך בתחקיר שפורסם לאחרונה ב"גלובס" העירייה טענה ש"בשל תקלה העניין לא תואם מול נת"ע שכהרגלה, לא פנתה אלינו מעולם, וגילתה על כך רק עקב יוזמה שלנו. ראוי כי בעתיד נת"ע תקפיד בצורה מקצועית יותר על מעקב נושאים שבתחומי אחריותה".

נת"ע מסרה כי היא "מיצרה על כך שישנן רשויות אשר העניקו בעבר היתרים ללא תיאום עם נת"ע, ולעיתים בניגוד לסמכותן ובניגוד לתוכניות תשתית לאומית שאישרה המדינה. בדומה למקרה לעיל, לא תיאמה הוועדה המקומית את מתן ההיתרים מול נת"ע, ולנת"ע אין סמכות לפעול נגד תת"ל 103 אשר אושרה במוסדות המדינה".

סיכול תכנון פרויקט המטרו, יעלה למדינה עשרות מיליוני שקלים והנפגעים העיקריים – תושבי בת ים שנגישותם למטרו תידחה במספר שנים.

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שעיריית בת ים מסתבכת הנדסית או תיכנונית עם "טעויות בתום לב" שעולות לעירייה ולתושבים ביוקר. רשלנות קיצונית של מחלקת ההנדסה בעיריית בת ים לפני כמה שנים פיספסה אישור בניית מעונות סטודנטים בעיר מעל לקו ניקוז עיקרי בעיר והיא נתבעת כעת על הפרת הסכם עם חברת 'אזורים'. כעת אין אופק לבניית מעונות ועוד מיליוני שלים נזרקים לפח בשל טעות אחת גדולה מדי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה