תשתיות בבת ים: כשחלומות ההתחדשות העירונית מתנפצים על קרקע המציאות



בת ים חווה תנופת בנייה משמעותית במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית ושל בניית מגדלי מגורים רבים. עולה השאלה האם בוצע תכנון מקיף לשיפור תשתיות שיתמכו את הגידול המהיר במספר יחידות הדיור שנבנות?

תושבי בת ים מתמודדים עם אתגרים תשתיתיים חמורים הנובעים מהיעדר תכנון מקיף לשדרוג התשתיות הקיימות, שאינן מותאמות לגידול המהיר באוכלוסייה ולפעילות הבנייה המואצת.

שכונות שלמות נשענות על תשתיות ישנות כגון מים, ביוב, חניות וכבישים, אבל זה לא מפריע לעוד ועוד יזמים לבנות מגדלים בני 40 קומות או יותר, קרי ירידה ברמת החיים של העיר כולה.

בעיות תשתית מרכזיות:

  • מערכת הביוב: במהלך העבודות על הרכבת הקלה, התגלו כשלים במערכת הביוב העירונית.לדוגמה, ביולי 2024, נפער בור סמוך לתחנת "בנימין" של הרכבת הקלה, בעקבות כשל בצינור ביוב מתחת לכביש, מה שהוביל לשיבושים בתנועת הרכבות. אירוע דומה התרחש כחודש קודם לכן, כאשר בולען נפער בצומת סמוך לתחנת "רוטשילד" בעיר, גם הוא כתוצאה מבעיות במערכת הביוב.

משנת 2020 "שוכבת" תכנית אב מאושרת הנדסית ומתוקצבת על שולחן הנהלת עיריית בת ים ועד עצם היום הזה לא מומש ממנה דבר!

    בעמידר, על פי מקורותינו, יש סכנת הצפות כי יש חיבורים צולבים - ביוב לניקוז ולהיפך. בשכונות החדשות נבנות עשרות אלפי יחידות דיור, צפופות וזה מחמיר את בעיית הניקוז בעיר. אין מספיק קולטנים ואלה שיש לא מתוחזקים.

מיפוי הליקויים על פי חוות דעת של חברת "מלין"

  • תברואה: גם נושא פינו האשפה הולך ומחמיר בשנים האחרונות כשתושבים מציפים את הרשתות החברתיות ואת מערכת "בת ים נט" בתמונות של זבל גואה שיוצא מן הפחים. במצב כזה בו יש תוספת של אלפי דירות – אפשר רק לדמיין איך ייראה מצב הרחובות ללא מענה מתוכנן מוקדם מצד העירייה. כמו כן, חפירות הרכבת הקלה והזנחת התשתיות הובילו לעלייה במפגעי תברואה, ביניהם התרבות עכברושים. החפירות מפרות את בתי הגידול התת-קרקעיים של המכרסמים, מה שגורם להם לעלות לפני השטח ולחפש מקורות מזון חדשים, ובכך להגביר את המפגע התברואתי. בשנתיים האחרונות פורסמו מקרים רבים של נשיכות עכברושים תושבי העיר ביניהם ילדים ותינוקות.

  • הפסקות מים וחשמל: העומס על תשתיות המים והחשמל, שלא עברו שדרוג מתאים, מוביל להפסקות תכופות באספקת השירותים החיוניים הללו, מה שפוגע באיכות חיי התושבים.

מתוך חוות הדעת של חברת "מלין"

  • תשתיות תחבורה וחניה: הגידול המשמעותי במספר התושבים מביא גם לעלייה במספר כלי הרכב בעיר, מה שמעמיס על תשתיות התחבורה והחניה. הכבישים הקיימים אינם מתאימים לנפח התנועה החדש, מה שגורם לפקקי תנועה ביציאות מהעיר ובצמתים מרכזיים. בנוסף, במקרים רבים, בבניינים החדשים לא מוקצות מספיק חניות לדיירים, או שנבנות חניות "רובוטיות" שנתקלות בתקלות תכופות, מה שמאלץ את הדיירים לחפש חניה ברחובות העמוסים ממילא.

השפעת ההתחדשות העירונית על הקהילה:

התחדשות עירונית נועדה לשפר את איכות החיים באמצעות שיפור תשתיות, מגורים וחיזוק הכלכלה המקומית.עם זאת, כאשר התהליך מתבצע ללא תכנון מקיף וללא שדרוג התשתיות הקיימות, הוא עלול לגרום לבעיות חמורות, כפי שניתן לראות בבת ים.

לדברי פרופ' דבורה שמואלי, מומחית לתכנון ערים מהטכניון, "יש לחייב את מוסדות התכנון להכין תסקיר תשתיות יסודי לכל תכנית משמעותית. אין לאשר תכנית שאינה נותנת פתרונות ראויים לתשתיות כגון תחבורה, חניה, חשמל, מים וביוב".

תושבים בשכונות המתחדשות מביעים אכזבה מהמצב. רונית, תושבת שכונת רמת הנשיא, מספרת: "מאז שעברנו לדירה החדשה, אנחנו סובלים מהפסקות מים בלתי פוסקות ולחץ מים נמוך. זה בלתי נסבל, במיוחד עם ילדים קטנים בבית".

המלצות לשיפור המצב:

  1. תכנון תשתיות מקיף: יש לבצע תכנון כולל לשדרוג תשתיות המים, הביוב, החשמל והתחבורה, כדי להתאים אותן לגידול הצפוי באוכלוסייה ולמנוע קריסת מערכות.
  2. תחזוקה שוטפת: הקפדה על תחזוקה שוטפת של התשתיות תמנע כשלים עתידיים ותשפר את איכות השירותים הניתנים לתושבים.
  3. שיתוף הציבור: מעורבות התושבים בתהליך התכנון והביצוע תאפשר זיהוי מוקדם של בעיות ומתן פתרונות מותאמים לצרכי הקהילה. 

מהנדס העיר חדש - הבעיות ישנות

אחרי תקופה שבה מהנדסת העיר מיכל מאיר עזבה את תפקידה, נכנס לתפקיד מהנדס חדש, רני רוזנהיים. לצערנו נראה שהבעיות שהצטברו במשך שנים ממשיכות להיערם. אין פתרונות מתוכננים לבעיות התחבורה, התשתיות והתברואה, והתחושה היא שהדיירים החדשים והוותיקים נאלצים לשלם את המחיר של התנהלות לא מסודרת.

היכן ראש העיר?

ראש העיר, צביקה ברוט, הבטיח להביא את בת ים לשיאים חדשים של איכות חיים. ואמנם, הבנייה החדשה מרשימה (למרות שרובה תוכננה לפני כניסתו לתפקיד), אבל איך אפשר ליהנות ממנה כשהבעיות הבסיסיות נשארות ללא מענה? קשה להבין איך עיר מתקדמת כלפי מעלה במגדלים, אבל נשארת תקועה מתחת לאדמה.

קריאה לפעולה

התושבים זכאים ליותר. הגיע הזמן שהעירייה תשים את בעיות התשתיות בראש סדר העדיפויות ותפעל לשדרוג מקיף של המערכות הישנות כדי להתאים אותן לצרכים המודרניים. בעבר דובר על פרויקטורים להתחדשות עירונית, על תכנית חליפית לתמ"א 38, על הבאת תקציבים ממשרד התחבורה להרחבת כבישים ובניית מחלפים. 
אם לא עכשיו, מתי? כל יום שעובר, אנחנו, התושבים, משלמים את המחיר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה