ההפגנות, ההתרגשות והנאומים: כל מה שקרה בהשקת הרכבת הקלה



ביום שישי האחרון, התרחשה נסיעת הבכורה בקו האדום שיצאה מבת ים. הנוסעים הגיעו מכל קצוות הארץ אך למרות ההתרגשות, ההפגנות נגד הממשלה הגיעו גם להשקה החגיגית: "זו כפייה דתית" - אמרו המפגינים על סגירת הרכבת בשבת. גם הפוליטיקה המקומית בבת ים נכנסה לאירוע לאחר שראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, הביע את ביקורתו על ניהול הפרויקט בעשור האחרון.

 צילום: נת"ע

שתי הרכבות הראשונות יצאו מפתח תקווה ומבת ים במקביל בשעה 5:40. כבר בשעה הראשונה אירעה תקלה קלה ראשונה ברכבת לאחר שהרכבת ניסתה ללא הצלחה לנסוע אחורנית כדי לדייק את מיקום פתיחת הדלתות.

תעודה מיוחדת הוענקה לנוסע הראשון ברכבת בתחנת בת ים. קותי בן אליעזר, תושב תל אביב בן 70 זכה בפרס ואמר: "הגעתי במיוחד מתל ברוך צפון כדי לחנוך את הקו, תכננתי את זה כל השבוע מראש".

נסיעות הרכבת הסתיימו, כבכל יום שישי מעכשיו, כשלוש שעות לפני כניסת השבת. הנסיעות ביום ההשקה היו בחינם אך המחיר לנסיעה החל מהיום (שבת) עומד על חמישה וחצי שקלים לנסיעה בחלק ממקטעי הקו, ו-12 שקלים לנסיעה לאורך כל הקו.

על גבי הקו האדום של הרכבת הקלה, המשתרע לאורך 24 ק”מ עם 34 תחנות עצירה שונות בפתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל-אביב ובת ים, יפעלו 45 רכבות עם תדירות נסיעה של כל 3.5 דקות בשעות השיא ו-6 דקות בשעות השפל, כאשר על הקו יפעלו שלושה קווי שירות: 

קו R1 – קו המחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפתח תקווה.

קו R2 – קו המחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה שבפתח תקווה (מופעל חלקית).

קו R3 – קו המחבר בין תחנת אליפלט בתל-אביב לתחנת קריית אריה שבפתח תקווה.

צילום: יוסי כהן

הפוליטיקה הגיעה גם להשקה החגיגית: שרת התחבורה לשעבר, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, הגיעה לתחנת ארלוזורוב וקראה למחליפתה מירי רגב לאמץ את התוכנית להפעלת הרכבת הקלה בשבת: "כשאנחנו מדברים על דמוקרטיה, אנחנו מדברים על הזכות לחופש תנועה גם למי שאין לו אוטו. לא יכול להיות שדרעי וגולדקנופף יגזרו על האנשים להיות נצורים בבית, אם אין להם יכולת לנהוג".

מירי רגב, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, אמרה: "זהו יום היסטורי, וכמה סמלי שהיום אנו חונכים קו שמהותו הוא “חיבור”. דווקא בימים של פילוג והקצנה, הקו החדש מלמד אותנו לחבר ולגשר על השונה – בין תושבי בני-ברק לתל אביבים, בין השכונות הוותיקות של בת ים למגדלי העסקים החדשים ברמת גן, בין ותיקי גבעתיים לגרעינים הצעירים בפתח תקווה. קו אדום עם כל הגוונים שיתרום לאיכות החיים של מיליוני אזרחים."

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע יחד עם רעייתו שרה נתניהו לנסיעת הבכורה ואת פניו קיבלו מפגינים שגם ניסו להפריע במהלך נאומו. המפגינים מחו על היותה של הרכבת סגורה במהלך השבת. "הנוסעים מתבקשים לעלות בתחנות ההלכה פינת איראן", כתבו ראשי המחאה בהודעה שהוציאו לקראת ההשקה. "ככה נראית הרכבת הקלה, מכשיר לכפייה דתית על ציבור ליברלי ענק המשרת בצבא ומשלם מיסים. נתייצב המוני בני ישראל בשישי הקרוב להתחיל במאבק על שחרור הרכבת הקלה מכפייה דתית קיצונית ומסוכנת".

משרד התחבורהגם הפוליטיקה המקומית של בת ים נכנסה לתמונה. צביקה ברוט, שעלה על נסיעת הרכבת הראשונה מבת ים, ביקר את התוכנית שאושרה לפני כעשור: "כולם יודעים שהתנגדתי לדרך הניהול של הפרויקט הזה בבת-ים לאורך השנים הקודמות. אם אני הייתי ראש העיר לפני עשר שנים, בחיים לא הייתי מאשר את התוכנית שאושרה. הייתי מתעקש על מתווה תת קרקעי ברוב התוואי, פיצוי לעסקים שנפגעו, ושיפוי לתושבים שסבלו מהחפירות הארוכות."

ברוט הביע גם את התרגשותו מהפעלת הרכבת: "אנחנו שמחים ומתרגשים, חיכינו לזה המון זמן. התושבים נשאו על גבם את העבודות להקמת הרכבת במשך שנים, אך התוצאה נהדרת. הרכבת הזו לוקחת את בת ים קדימה".

עמוד הפייסבוק של צביקה ברוט


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה