דגן הטף ואינג'רה: הסוד הבריאותי שמגיע מאתיופיה



הדגן העתיק טף (Eragrostis tef) מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות והתזונה האתיופית, וכיום הוא הופך להיות פופולרי ברחבי העולם בזכות יתרונותיו הבריאותיים המגוונים.

במאמר זה נחקור את הרכבו התזונתי של טף, יתרונותיו הבריאותיים והשימושים הקולינריים שלו, ובנוסף יצרנו קשר עם בעלי מסעדת אלמז בפלורנטין, תל אביב, מסעדת שף אתיופית המובילה בארץ במטבח האתיופי.

מהו טף?

טף הוא דגן זעיר שמקורו באתיופיה, שם הוא מהווה מרכיב מרכזי בתזונה המקומית. גודלו הקטן של גרגר הטף אינו משקף את ערכו התזונתי הגבוה, שהפך אותו למזון מבוקש בקרב שוחרי בריאות ברחבי העולם.

ערכים תזונתיים של טף:
  • חלבון: טף מכיל חלבון איכותי בכמות של 13.3 גרם ל-100 גרם, והוא כולל את כל חומצות האמינו החיוניות.
  • פחמימות: 73 גרם ל-100 גרם של טף, רובם פחמימות מורכבות המספקות אנרגיה מתמשכת.
  • סיבים תזונתיים: טף עשיר בסיבים תזונתיים עם 8 גרם ל-100 גרם, המסייעים בעיכול בריא ושמירה על תחושת שובע.
  • מינרלים: טף עשיר בברזל (7.6 מ"ג), סידן (180 מ"ג), אבץ (3.6 מ"ג), ומגנזיום (184 מ"ג).
  • ויטמינים: טף מכיל מגוון ויטמינים מקבוצת B, כולל תיאמין, ריבופלבין וניאצין, המסייעים בחילוף חומרים תקין ובריאות מערכת העצבים.

    כמובן שזה יכול להשתנות מפעם לפעם והמידע נלקח ממקור מידע, בסוף המאמר קיים מקורות למידע הזה

יתרונות בריאותיים של טף

לספורטאים:

טף הוא מקור מצוין לחלבון ולפחמימות מורכבות, מה שהופך אותו למזון אידיאלי לספורטאים. החלבון שבטף מסייע בבניית שרירים ושיקום רקמות לאחר אימון, בעוד שהפחמימות המורכבות מספקות אנרגיה מתמשכת לאורך זמן. תכולת הברזל הגבוהה בטף מסייעת בשיפור הכושר האירובי והסיבולת.

לריפוי עצמי:

טף עשיר בסיבים תזונתיים המסייעים לשיפור תהליך העיכול ולשמירה על תחושת שובע לאורך זמן. הסיבים התזונתיים עוזרים למנוע מחלות כרוניות כמו סוכרת ומחלות לב. בנוסף, טף מכיל נוגדי חמצון רבים המסייעים בהגנה על הגוף מפני נזקי רדיקלים חופשיים ומפחיתים את הסיכון לדלקות ולמחלות כרוניות.

לצמחונים וטבעונים:

טף הוא מקור מצוין לחלבון צמחי ולחומצות אמיניות חיוניות, מה שהופך אותו למזון אידיאלי לצמחונים ולטבעונים. הוא מספק את כל מה שגוף האדם צריך לבניית שרירים ולשיפור בריאות כללית, מבלי לפגוע בעקרונות התזונה הצמחונית או הטבעונית.

אינג'רה - הלחם האתיופי המסורתי

אחד המאכלים המרכזיים במטבח האתיופי הוא האינג'רה, לחם שטוח ומעט חמצמץ העשוי מטף. האינג'רה מהווה בסיס למנות רבות.

יצרנו קשר עם השף המוכשר אשר גססה, שותף ומייסד מסעדת אלמז, עם ניסיון של מעל 25 שנה במסעדות ידועות בארה"ב, אשר החליט שהוא מגשים את חלומו ומביא את המטבח האתיופי העשיר והמסורתי לקהל הישראלי. המסעדה מציעה חוויה קולינרית יוצאת דופן עם טעמים עשירים ובריאותיים, במיוחד עם האינג'רה העשויה מדגן הטף המזין.

מסעדת אלמז

מסעדת שף אתיופית אלמז

מסעדת אלמז בפלורנטין תל אביב קוטפת שבחים רבים ממבקרי מסעדות ושפים ישראליים כאחד. אולי זה בזכות האוכל הטרי, הטעים והמזין, אולי בזכות האווירה האותנטית והמסורתית, ואולי השילוב של כל אלה יחד. המסעדה מציעה מגוון מנות אתיופיות מסורתיות בהכנה של השף אשר גססה המוסיף את קסמיו למנות האוהבות אליו הוא גדל.

https://www.youtube.com/watch?v=1Tcx4lDixjk

ביקור באלמז מלקוח שפרסם באינרנט:

ביקור במסעדת אלמז הוא לא רק חוויה קולינרית, אלא גם חוויה תרבותית. האווירה החמימה והעיצוב האותנטי משקפים את התרבות האתיופית, והשירות האדיב מבטיח שכל לקוח ירגיש כמו בבית.

לקוחות רבים מספרים על חוויות מדהימות באלמז. יעל מתל אביב מספרת: "מקום אגדה.

כשבא לאכול אוכל מנחם, משביע, בריא וזול(!). פשוט פנינה לא מוכרת. השירות פגז ואישי, המקום לא יומרני והמנות מפנקות בטירוףף על טווח הפיקנטי-חריף. יש גם טבעוני.

הכרתי דרכם אוכל אתיופי ואני שמח שבחרתי לאכול שם. פשוט להיט"

סיכום

טף הוא דגן עתיק עם יתרונות בריאותיים רבים, המתאים לשימוש במגוון תזונתי ובריאותי. אינג'רה, הלחם האתיופי המסורתי העשוי מטף, הוא מנה מרכזית במטבח האתיופי שמציעה יתרונות תזונתיים ובריאותיים רבים.

במסעדת אלמז, תוכלו ליהנות ממגוון מנות אתיופיות אותנטיות ובריאות, באווירה חמה ומזמינה. אנו ממליצים לכם לבקר ולטעום את הטעמים הבריאים והטעימים של אלמז, ולהתאהב במטבח האתיופי.

כתובת: הרב יצחק ידידיה פרנקל 1, תל אביב-יפו
שעות פתיחה:
א - ה: 12:00 - 24:00
שישי: 12:00 - 16:30
טלפון להזמנות: 072-393-6452

.

מקורות מידע מדעי:
  • Gebru, Y., Sbhatu, D., & Kim, K.-P. (2020). Nutritional Composition and Health Benefits of Teff (Eragrostis tef (Zucc.) Trotter). Journal of Food Quality.
  • Zhu, F. (2018). Chemical composition and food uses of teff (Eragrostis tef). Food Chemistry.
  • Nascimento, K. O., Paes, S. N. D., Oliveira, I. R., Reis, I., & Augusta, I. M. (2018). Teff: Suitability for Different Food Applications and as a Raw Material of Gluten-free, a Literature Review. Journal of Food and Nutrition Research.
  • Yisak, H., Belete, A., Chandravanshi, B., Redi-Abshiro, M., & Yaya, E. (2023). Ascorbic Acid Content and Antioxidant Activities of White and Brown Teff [Eragrostic tef (Zucc.)Trotter] Grains and Injera. International Journal of Analytical Chemistry.
  • Gebremariam, M. M., Zarnkow, M., & Becker, T. (2014). Teff (Eragrostis tef) as a raw material for malting, brewing and manufacturing of gluten-free foods and beverages: a review. Journal of Food Science and Technology.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה