אילו טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מציע הרכב החשמלי ומה צופן העתיד?



עולם הרכב עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית עצומה, במיוחד בתחום הנהיגה האוטונומית. מה שהחל כרעיון מדעי-בדיוני הופך אט-אט למציאות בשטח. איך זה בא לידי ביטוי?

Shutterstock

אור גרין

מערכות נהיגה אוטונומיות מתקדמות המאפשרות לרכב לנהוג בעצמו, לבלום, להאיץ ולבצע פעולות נוספות, הן כבר כיום חלק בלתי נפרד מרכב חשמלי חדש . טכנולוגיות אלו מובילות את מהפכת הרכב האוטונומי ומבשרות על העתיד של התחבורה העולמית. בחלק ניכר מהרכבים החדשים, במיוחד ברכבים חשמליים, כבר היום מיושמות מערכות אוטונומיות ברמה 2-3 כולל פונקציות אוטונומיות נוספות שרק ממתינות לחקיקה בלבד, לצורך הפעלתן.  

רכבים חשמליים אינם רק פתרון ידידותי לסביבה, הם גם הפלטפורמה העדכנית ביותר ליישום טכנולוגיות נהיגה אוטונומית. במאמר זה, נסקור את הטכנולוגיות הללו, נדון בתפקידן המשמעותי ונבחן את המגמות העתידיות בתחום.

רכב חשמלי – פלטפורמת העתיד לנהיגה אוטונומית

רכב חשמלי אינו רק פלטפורמה חסכונית וידידותית לסביבה, אלא גם הבמה המושלמת להטמעת טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית המתקדמות ביותר. על פי תחזיות משרד האנרגיה, בשנת 2025 ימכרו כ- 70,000 רכבים חשמליים בארץ, דבר שיעמיד את מצבת הרכבים החשמליים בארץ על כ- 210,000. על פי אותן תחזיות, עד שנת 2030 הביקוש עוד יגדל פי 6. היתרון המרכזי של רכבים חשמליים הוא האינטגרציה המלאה בין מערכות הנהיגה למערכת האנרגיה של הרכב, דבר שמאפשר שליטה חכמה ומדויקת יותר על הביצועים והצריכה האנרגטית. רכבים חשמליים נבנים עם מערכות מחשוב חזקות המשולבות בצורה מלאה עם חיישנים, מצלמות, רדארים ולייזרים – כלים החיוניים לנהיגה אוטונומית. אלו הרכבים שדוחפים את עולם הרכב קדימה, ויוצרים את הבסיס לטכנולוגיות העתידיות.

טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית הקיימות ברכב חשמלי

הדור החדש של רכבים חשמליים משלב טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מתקדמות שנועדו לשפר את חוויית הנהיגה, להגביר את הבטיחות ולייעל את התחבורה. הטכנולוגיות הבאות הן המרכזיות ביותר במכוניות אוטונומיות של היום:

  1. מערכת בלימה אוטונומית (AEB): זוהי אחת המערכות החשובות ביותר במונחי בטיחות. באמצעות מצלמות, חיישנים ורדארים, המערכת מזהה מצבים שבהם קיים סיכון להתנגשות – אם זה כלי רכב אחר, הולך רגל או עצם אחר – ומפעילה את הבלמים באופן אוטומטי. מערכת זו מסייעת למנוע תאונות או להפחית את עוצמתן.
  2. מערכות עזר לנהג ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) : מערכות מתקדמות המספקות סיוע לנהג ומיועדות להפחית טעויות אנוש. לדוגמה, מערכת שמירת נתיב מאפשרת לרכב לשמור על קו הנסיעה גם אם הנהג מאבד שליטה, או מערכת בקרת שיוט אדפטיבית מתאימה את מהירות הרכב בהתאם לתנאי התנועה.
  3. מערכת חניה אוטומטית: ברכבים חשמליים רבים קיימת מערכת חניה אוטונומית שמסייעת לנהג לבצע חניה במקומות צרים או מאתגרים. באמצעות חיישנים ואלגוריתמים חכמים, הרכב מזהה מקומות חניה פנויים ומבצע את פעולת החניה בצורה מדויקת וללא מגע יד אדם.
  4. זיהוי שטחים מתים: מערכת שמתריעה בפני הנהג על רכבים או עצמים הנמצאים באזורים שהנהג לא יכול לראות במראות הרכב. ברגע שרכב מתקרב לשטח המת, המערכת מתריעה באמצעות צליל או סימון ויזואלי בלוח המכוונים.

שימוש ב-AI (בינה מלאכותית) ואוטומציה מתקדמת

אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית הוא השימוש בבינה מלאכותית. AI מאפשר לרכב לנתח כמויות עצומות של מידע הנאסף מחיישנים ומצלמות בזמן אמת, ולבצע החלטות חכמות על בסיס ניתוח נתונים זה. רכבים חשמליים חדשים כוללים מערכות AI מתקדמות המנתחות נתונים מהחיישנים ומבצעות החלטות בזמן אמת. המערכות לומדות את תנאי הכביש, מזהות מכשולים, ומבצעות פעולות כמו בלימה, היגוי ושמירה על נתיב. עם התקדמות הפיתוחים, הבינה המלאכותית תשתפר ותאפשר לרכבים להפוך אוטונומיים יותר ולהגיב לא רק לתנאי הכביש אלא גם לשינויים בתנועה או במזג האויר.

מגמות פיתוח עתידיות בנהיגה האוטונומית

הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות ברכבים חשמליים הן רק תחילת הדרך. בעתיד הקרוב אנו צפויים לראות התקדמות משמעותית נוספת בתחום הנהיגה האוטונומית. להלן כמה מהמגמות המרכזיות שמעצבות את התחום:

נהיגה אוטונומית מלאה (רמה 5): בעוד שהמערכות הקיימות כיום ברכבים חשמליים הן אוטונומיות בחלקן (לרוב דרגות 2-3), המטרה הסופית היא להגיע לנהיגה אוטונומית מלאה שבה הרכב ינהג ללא כל התערבות אנושית. רכבים אלו יוכלו לתפקד באופן עצמאי לחלוטין, גם בסביבה עירונית מורכבת, ולהתמודד עם תרחישים מגוונים כמו תנועה עמוסה, תשתיות פגומות ותנאי מזג אוויר קשים.

תקשורת בין רכבים (V2V) ותקשורת בין רכבים לתשתיות: (V2I): בעתיד הקרוב נראה יותר רכבים שיתקשרו ביניהם בזמן אמת, ויוכלו לשתף מידע לגבי מצב התנועה, סכנות בכביש או שינויים בתנאים. בנוסף, תשתיות חכמות יאפשרו לרכבים לקיים תקשורת ישירה עם רמזורים, תמרורים ומערכות תחבורה נוספות, מה שיסייע לשפר את הזרימה בכבישים ולהפחית את מספר התאונות.

שילוב חכם של רשתות G5: רשתות הדור החמישי יספקו קצב תקשורת מהיר יותר, שישדרג את הביצועים של מערכות הנהיגה האוטונומית. רשת 5G תאפשר לרכבים לשלוח ולקבל מידע במהירות רבה יותר, מה שיגביר את הדיוק והביצועים של מערכות הבקרה האוטומטיות.

שיפור חוויית הנוסע: נהיגה אוטונומית תשנה לחלוטין את חוויית הנסיעה. הרכבים של העתיד לא ידרשו מהנוסעים להתרכז בנהיגה, מה שיאפשר להם להקדיש את זמנם לפעילויות נוספות כמו עבודה, מנוחה או אפילו בידור במהלך הנסיעה.

לסיכום, הנהיגה האוטונומית כבר כאן והיא מתקדמת במהירות אל עתיד שבו רכבים ינהגו בעצמם בצורה בטוחה ויעילה. עם הטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום ברכב חשמלי חדש, ועם מגמות הפיתוח המסעירות בתחום, ברור כי העתיד טמון בשילוב בין רכב חשמלי לרכב אוטונומי, שיביא מהפכה עולמית בתחבורה.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה