איך הפשע השתלט על העיר בת ים ואיך ממשיכים מכאן?

$(function(){setImageBanner('e6d5bc1b-bc47-4f59-bdeb-4c419721ab1a','/dyncontent/2024/5/2/8beb9882-e503-4622-a0b8-5e6da7df53d9.gif',17838,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,false,52835,'Image','');})

מה קרה לעיר בת ים בשנים שארגוני פשיעה וגורמים עברייניים הצליחו להשתלט על רחובות העיר באין מפריע? מדוע אין בעל בית שיעצור את התופעה ויאפשר לבת ימים לצאת לרחוב בביטחון ובראש מורם?
מדוע אין כבר בטחון גם לעסקים וגם בבנייני המגורים? הכיצד כבר אי אפשר יותר אפילו להשתזף בשקט או לבלות על חוף הים כשסוסים ועליהם בני מיעוטים, דוהרים בין רגלי הנופשים ומסכנים את בריאותם ואף אחד לא מעז להעיף אותם משם?
מדוע בעיריית בת ים חוששים לטפל בנושא זה? ממי ראש העיר מפחד? מהו "מודל דובאי" שמציע שלומי לחיאני המבקש לחזור לראשות העיר כדי לעשות סדר?

כל בת ימי זוכר את אווירת החופש שהייתה בעיר והכיצד היא הפכה בשנים האחרונות לאווירה של פחד.

בת ים צעדה במשך שנים במסלול שינוי תדמית אך בשנים האחרונות שוב הפשע מצא את בת ים כמוקד נוח לעשות בו עסקים ולפעול ממנו.

בת ים ממוקמת היום בין הערים שבהם יש את עבירות הרכוש מהגבוהות ביותר בישראל – בניהן שוד, התפרצויות לדירות ובתי עסק, גנבות רכב וחלקיו, גנבות מתוך רכב, גרימת נזק לרכוש בזדון, הצתה, החזקת רכוש גנוב, גנבות אופניים, כייסות וגנבות אחרות.... אבל אלו הפכו רק קצה הקרחון, כאפס לעומת עוצמת הפשיעה שהחלה להשתולל בבת ים בתקופה האחרונה.

הפשע חוזר לבת ים

ברגע שארגוני הפשיעה הרגישו נוח להיכנס ולהשתלט על בת ים ולהילחם גם אלו באלו ברחובות העיר ולירות על בניינים ודירות בלי לחשבן לאזרחים...בת ים כבר לא העיר שהייתה במשך שנים רבות, בת ים הפכה למוקד פשע שתושביה חוששים לגור בה.

זירת אירוע ירי בבת ים. צילום: דוברות מד"א, דוברות מד"א

ניסיונות חיסול ברחובות, מלחמה על בתי הימורים, סמים, צ'יינג'ים והלוואות הפכו לעניין שבשגרה בבת ים. "משפחות פשע מג׳ואריש משתלטים בקלות על מקדי שליטה ועסקים בעיר. גם לארגון הפשיעה של לביא והמתחרה שלהם - דומרני יש את האנשים שלהם בבת ים" אומר קצין משטרה מהמרכז.

"זה לא סוד שבת ים תמיד לקחה חלק בארגונים כאלה. צריך להבין שהארגונים האלה חיים בין היתר גם מפרוטקשן וכשעסקים חוטפים יריות פעם אחר פעם לא צריך להיות גאונים כדי לדעת מה הסיבה.

בבת ים העבריינים גם נלחמים זה בזה בניסיון להשתלט על העיר, אבל נראה שאין מי שילחם בהם כדי להחזיר את השליטה של העיר לתושבים שלה.

חדר ההימורים בבת ים | צילום: דוברות המשטרה

תושב ותיק אומר לבת ים נט - "מפחיד מה שקורה בעיר בשנתיים האחרונות - עבריינים השתלטו על העיר. עושים מה שהם רוצים. אין יום שאין אירוע אלימות. זו עיר מדהימה שהייתה בתנופת פיתוח  ועשתה שינוי תדמית מדהים בתקופת שלומי לחיאני, חזרה לאחור לימי שנות ה70 וה 80 ואף גרוע בהרבה מכך. אין יותר תחושת ביטחון בבת ים".

ירי וחיסולים בתוך בנייני מגורים:

אנשים מפחדים כבר לא רק לצאת בלילה לבלות בעיר אלא אפילו לשהות בתוך בנייני המגורים שלהם –

במשטרה הבחינו בשבועות האחרונים בשיטת חיסול חדשה במסגרתה עבריינים מגיעים עד לבתיהם של יעדי החיסול שלהם, מצלצלים בפעמון או דופקים בדלת - וכשהיא נפתחת הם פותחים באש, קצין במשטרה: "מעיד על עליית מדרגה בנועזות של שיטות החיסול של ארגוני הפשע"

כך לאחרונה עבריינים דפקו על דלת ביתו של ר', תושב בת ים בן 37 שביצע בעבר עבירות אלימות, הונאה ורכוש וריצה מעל תשע שנות מאסר בפועל.  אחד מהם דפק בדלת בעוצמה רבה תוך שהוא מזדהה כשוטר.

ירי על בניין בבת ים.  צילום: רשתות חברתיות/פרטי

ר' פתח את הדלת מבלי להביט בעינית. שניות לאחר שהדלת נפתחה אחד העבריינים שלף אקדח ומטווח אפס ירה בו כמה כדורים לעיני ילדיו הקטנים ואשתו שהיו עדים לניסיון החיסול. 

גורמים במשטרה טוענים כי מדובר בשיטת חיסול חדשה שמכונה בשם "הקש בדלת", במסגרתה דופקים על דלת ביתו של יעד החיסול, ולאחר שבטוחים שהוא בבית פותחים לעברו באש.

"זה היה ניסיון חיסול נועז מאוד שמעיד על עליית מדרגה בשיטות החיסול של ארגוני הפשע", מסביר קצין במשטרה. "העבריינים מנסים בכל הדרכים לחסל את יריביהם, בנוסף לשיטות של הפעלת רחפני נפץ, מטעני חבלה ורוצחים שכירים שאורבים ברחובות.

כך גם חוו תושבי בת ים לאחרונה בירי צרורות לעבר בנייני מגורים, היכן שמתגוררים עבריינים חדשים שהגיעו להתגורר בבת ים.

גם עסקים קטנים בעיר מאוימים וסופגים אף הם מטחי יריות וגם אזרחים תמימים נקלעים לתוך מטחי יריות.

על מה נלחמים בבת ים?

בת ים הפכה לעיר נוחה לעבריינים שעליה מנהלים ארגוני הפשיעה מאבק. עבריינים ממשפחת ג'ואריש יחד עם כנופיות פשע מקומיות מנהלים מלחמה חסרת פשרות נגד עבריינים יריבים המתגוררים בבת ים ומגובים בארגוני פשע מאזור תל אביב ורמת גן.

קצין משטרה בכיר מספר לנו – "המלחמה היא על השליטה בצ'יינג'ים, סחר בסמים, הימורים, קווי הלוואות בריבית גבוהה, וחוב כספי גדול של כ-100 מיליון שקל שניתן במטבעות דיגיטליים ולא הוחזר עד היום. בנוסף, כמה עבריינים שהשתחררו זה עתה מהכלא חזרו לעיר והופכים אותה לבקבוק תבערה אחד גדול. מדובר בעבריינים מסוכנים מאוד שלא מהססים לירות צרורות של כדורים לעבר בניינים בעיר".

ירי בחוף בת ים - הצילומים בעמוד זה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

עבריין לשעבר שכיום הוא בעל עסק קטן אך לגיטימי אומר - עבריינים בכירים עברו להתגורר בבת ים כי כאן אף אחד לא מפריע להם ממש. ראש עיריית בת ים כאילו מתחבא מתחת לשולחן ולא מעז לנקוף אצבע נגדם, כפי שפעל בזמנו שלמי לחיאני בזמן שהיה ראש העיר.

זוכרים את עדי פרץ, תושבת העיר, שנורתה כשנהגה במכונית ברחוב הנביאים בשעה שבתה בת הארבע יושבת מאחור. פרץ נקלעה לירי שהתנהל בין עבריינים. אחד הכדורים פגע בראשה וכמה קליעים חוררו את המכונית.

עבריין המעורה בסכסוכים בין כנופיות הפשע בעיר אומר - "זה לא ייגמר בקרוב. זה רק יילך ויהיה יותר גרוע, יהיו פה מטענים, חיסולים וצריכים להתפלל שבטעות לא יהרגו אזרחים. אלו עבריינים שלא רואים בעיניים. לא פוחדים מאף אחד. יש להם מטרה אחת: כסף. חיים של בני אדם מבחינתם פחות שווים מקליפה של בצל".

ממשטרת ישראל נמסר:

המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה.

שלומי לחיאני, ראש העיר המיתולוגי שחוזר שוב להתמודד על ראשות העיר מתחייב:

בטחון אישי זוהי זכות בסיסית לכל אזרח ואני חוזר לעיר כדי לאפשר את הזכות הבסיסית הזאת לכל אזרח.

העיר בת ים בראשותי תחזור להיות עיר שקטה כפי שהייתה בכל תקופתי כראש עיר. אז החזרנו את השלווה לתושבים והשקט לרחובות ונעשה זאת שוב הפעם וביותר עוצמה.

מה שווה הגינה היפה ביותר אם אי אפשר להתקרב אליה? מה שווה טיילת נהדרת ככל שתהיה ללא תחושת מוגנות בסיסית?

אנו מקבלים חוברות מהודרות והבטחות ארוזות בצלופן כמו ממתקים אך בפועל כולם מפחדים וחוששים. מצב זה לא יכול להמשך חובה להחזיר במיידי את המחסומים בכניסה לעיר ולבדוק כל אורח.

חובה להנכיח את המשטרה ואם אין לה כוח להקים משטרה ואם אין משטרה אז כראש עיר אדאג לשכור חברות אבטחה פרטיות. אני מתחייב להחזיר את הבטחון לתושבים בכל דרך ובכל מקום ובאופן מידי.

דובאי היא מודל מצוין שאני מאמץ בתוכנית שלי לביטחון האישי לתושבים – בכל העיר יותקנו מצלמות עם בינה מלאכותית אשר יכולות לזהות כל אדם ולוודא כי כל מי אשר גרם פשע או מטרד ציבורי ייתפס וייענש.

מעיריית בת ים –

לא נמסרה תגובה. אך לפני כשנה הגיבו לכתבה על מכת הפשיעה באתר מיינט - "אנו סומכים את ידינו על מאמצי המשטרה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה