פיסת אדריכלות היסטורית: 60 שנה לבניית בית עיריית בת ים



החודש ימלאו 60 שנה לבניית בניין עיריית בת ים ברחוב נורדאו 17. בנו של האדריכל אלדר שרון ז"ל, שתיכנן את הבנייה: "אחד הבניינים החשובים בהיסטוריה של האדריכלות הישראלית".

עיריית בת ים

המבנה נבנה ביוזמתו של ראש העיר הראשון של בת ים, דוד בן ארי ז"ל שכיהן בין השנים: 1950 - 1964. הוא נבנה על ידי האדריכלים: צבי הקר יבדל״א, אלדר שרון ז״ל ואלפרד נוימן ז״ל בלב דיונות החול של העיר תוך שמירה על חירות מחשבתית ותכנונית כמעט מוחלטת של יוצריו. זה היה שיתוף הפעולה הראשון של הקר, שרון ונוימן שלאחר מכן תכננו יחד גם את המבנים: מועדון הים התיכון באכזיב, את ביה"ס לקצינים (בה"ד 1) במצפה רמון ואת בית דובינר ברמת גן.

הבניין עוצב כפירמידה הפוכה, המורכבת משלוש מסות מונחות אחת על גבי השנייה, מה שגרם לו לבלוט על פני מבני שיכון סטנדרטיים בעיר.

מבחינה סגנונית, מומחי אדריכלות משייכים את המבנה ל"ברוטליזם", שצמח באירופה אחרי מלחמת העולם השנייה ומתאפיין בשימוש רב בבטון חשוף. הסגנון הזה, שבישר קידמה והתפתחות, ומצד שני צניעות ושמירה על אינטגריטי של החומר, התאים מאוד לאדריכלים שפעלו בארץ בעשורים הראשונים למדינה ונאלצו להתמודד עם הפער שבין הרצון להיות מעודכנים ובינלאומיים, ומצד שני להשתמש במשאבים דלים במיוחד.

עיריית בת ים בימיה הראשונים. באדיבות ארכיון אדריכלות ישראל

עם השקתו של בניין העירייה בשנת 1963, הוא זכה לשבחים מכל עבר. סופר עיתון דבר, שנכח באירוע החנוכה החגיגי, קבע אז שמדובר במבנה ש"חורג בצורתו מכל בנייני הציבור במדינה". העיצוב יוצא הדופן העניק לבניין איכויות של אובייקט פיסולי ונוכחות אייקונית והוא פורסם במגזינים בארץ ובחו"ל. האדריכל פרופ' אמנון בר אור, כינה את המבנה "סמל בקנה מידה עולמי לאדריכלות ברוטליסטית" ו"סמל לאדריכלות הישראלית החדשה".

האדריכל ארד שרון, ממשרד ״שרון אדריכלים - ארד שרון, שרון גור-זאב בע״מ", בנו של אלדר שרון ז"ל:  ״אבי, האדריכל אלדר שרון, תכנן את עיריית בת ים אחד הבניינים החשובים בהיסטוריה של האדריכלות הישראלית, לאחר זכייה בתחרות. המורפולוגיה של הבניין הייתה פירמידה הפוכה, בנויה מבלוקים חלולים מבטון ומלבני סיליקט לבנות. הבטון בין הצלעות נצבע בכחול ובאדום. הפירמידה ההפוכה יצרה הגנה מהשמש ומהגשם. הגופים הפיסוליים, בצורת קיובוקטהדרון, מוקמו על הגג ואפשרו, בנוסף להיותם אלמנטים אייקונים, אוורור טבעי במתכונת מגדלי הרוח בפרס, וכמו כן אפשרו החדרת אור טבעי לחלל האטריום המרכזי״.

אלדר שרון ז"ל


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה