עומדים לרכוש דירה בפרויקט התחדשות עירונית? רצוי להכיר לעומק את בעיית החניון הרובוטי
23.09.24 / 12:32
בשנים האחרונות כמעט כל פרויקט התחדשות עירונית בבת ים מציע פתרון מפוקפק לחניות הדיירים - חניון אוטומטי או רובוטי. לרוב מדובר בבעיה ולא בפתרון כי את הסיכון היזם לוקח על חשבון הדיירים בבטיחות, בכסף ובאיכות החיים וכל זה בחסות העירייה.
השימוש בחניונים אוטומטיים או רובוטיים הולך והופך שכיח עקב האמרה במספר הפרויקטים של התחדשות עירונית. הסיבה לכך נעוצה בהיות המגרש המקורי קטן מכדי לספק לכל דייר חניה פרטית. אם בעבר בניין ישן שהכיל 10-16 דירות לכל היותר הופך למגדל בן 30 קומות ולמעלה מ-100 דירות בישראל חניון רובוטי הוא בעיה ולא פתרון.
איפה הבעייתיות?
בהיעדר כל פיקוח, התחום הזה לחלוטין פרוץ. נכון, ישנן חברות אמינות ותיקות וראויות אבל גדל והולך גם מספר הפרויקטים בהם מועסקות חברות חדשות או מפוקפקות. כל יזם יכול להזמין חניה רובוטית מסין או קוריאה בלי בדיקה, בלי רגולציה ובלי אכיפה.
חברות ויבואנים רבים החדירו לשוק מתקני מכפיל חנייה שלא עומדים בתקן לא מבחינת האיכות, לא בתכנון, לא בחלפים ולא במערך השירות, שלעתים כלל אינו קיים. ספקים רבים גרמו נזקים, נעלמו עוד לפני התקנת החניה או בנו מתקנים לא בטיחותיים.
תושבים רבים בארץ מתלוננים על חניה רובוטית וטוענים שלפעמים נתקלו במצב בו בעת החניה הרכב התעקם, חלקם מדווחים על זווית חניה לא תקינה, חלקם על חניות שנתקעות. חברות רבות או נעלמות או לא מספקות שירות מקצועי מספיק טוב.
הקבלנים לעתים יעדיפו לחסוך ויעסיקו חברות שהכי משתלם כלכלית (ואלה בדרך כלל יהיו חסכנים בטיב החלפים, העובדים והשירות). כדאי לבדוק טוב טוב בבואכם לרכוש דירה בפרויקט עם חניה רובוטית מי החברה שמתקינה את החניון, מה הוותק והניסיון שלה, מהו הסכם השירות, מהן עלויות התחזוקה השנתיות לבניין וגם את טיב ההדרכה לדיירים ולוועד הבית.
מה הסיכון בבחירת דירה בבניין עם חניון רובוטי?
בהוד השרון בפרויקט תמ"א 38 האדמה פשוט קרסה באתר הבנייה - נאלצו לפנות את הדיירים כאמצעי בטיחות עד גמר הטיפול הראשוני, וקבלת החלטות להמשך. מבדיקה שנערכה התגלה כי אותה קריסת אדמה, הייתה תוצר של חפירת חניון רובוטי באתר וזאת כשהייתה סכנה לתזוזת הפיגומים בבניין.
בפרויקט התחדשות עירונית בתל אביב דווח על מתקני חניה שנבנו שלא בתקן ולא התאימו לחלק מסוגי הרכבים, הדייר החליט למכור את דירתו וגילה שהדבר פגע בערך של דירתו ותבע את היזם ואת העירייה.
כמו כן, קחו בחשבון כי מיקום מתקן החניה בצמוד לדירה גורם למטרדי רעש, ניקוז עשן המכוניות לתוך הדירות, חשיפה לקרינה ממתח חשמלי המפעיל את המתקן ועוד. את כל אלה לא מספרים לנו בעת רכישת הדירות ואף מחתימים אותנו על חוזי רכישה בהם יש אותיות קטנות הפוטרות את היזמים מאחריות.
המצב בבת ים
אאורה פיבקו – פרויקט חדש ו"נוצץ" ברחוב העצמאות/בלפור מציע חווית מגורים יוקרתית כמו במנהטן, אך בשום מקום בפירסומים המאסיביים של הפרויקט לא מצויין שהדיירים ייאלצו לחנות בחניון רובוטי. בפרויקטים נוספים בעיר כמו לדוגמה ברחוב העצמאות 9 ובשני בניינים ברחוב מסריק שנבנו בהתחדשות עירונית תחת חסות העירייה קיימים מכפילי חנייה וחניונים רובוטיים אשר אינן פעילים כלל! הדיירים נאלצים לחפש חניה ברחוב. אזור מרכז בת-ים סובל כיום ממצוקת חניה ממש כמו במרכז תל אביב. החל משעות הערב המקודמות מציאת חניה ברוב האיזורים, פשוט בלתי אפשרית.
עולה השאלה מדוע העירייה מאשרת ליזמים לבנות מגדלים בני 30 קומות ו-120 דירות על מגרש שלא מסוגל לספק חניה ראויה ואף מסכן את השקעות הדיירים בפרויקט ואת איכות חייהם. האינטרס הכלכלי של היזמים ברור אך האינטרס של העירייה אמור להיטיב עם התושבים.
יש למתכנן הציבורי לא מעט פתרונות חניה המיטיבות עם תושבי העיר. הקמת חניונים ציבוריים ללא עלות או בעלות סמלית באיזורים בהם יש התחדשות עירונית שלא מאפשרת חניה ראויה לכל הדיירים, הגבלת היזמים במספר היחידות הנבנות כדי לוודא שלכל דייר תהיה חניה.
מעיריית בת ים לא נמסרה תגובה לנושא.
מה מומלץ לעשות?
לחשוב פעמיים לפני רכישת נדל"ן בפרויקטים של התחדשות עם חניונים רובוטיים.
אם כבר התחלתם בהתנהלות, היעזרו בשמאי שיסביר לכם על המשמעות מבחינת ערך הדירה שאתם רוכשים.
העסיקו עורך דין טוב שידאג לאחריות היזם, לבדיקת החברה המבצעת של החניון ולמעטפת הגנה חזקה לכל הדיירים. ההוצאה על ייצוג משפטי אינה גבוהה אם נחלקת בין כל הדיירים.
אם אין ידכם משגת לקבל ייצוג משפטי רצוי לבצע תחקיר עצמאי על החברה המבצעת. לדרוש את שמה מהיזם ולחפש פסקי דין ותביעות העומדות כנגד אותה חברה כמו גם סקר בין תושבים שגרים בבניין המקבל שירות מאותה חברה.