מכת העכברושים



אפילו חתולים פחדו להתקרב לרחובות בני ברק שהיתה עד לא מזמן מוכת חולדות ועכברושים. בפרויקט מיגור חסר תקדים, הצליחו להציל את רחובות העיר משליטת המכרסמים המסוכנים. אז איך זה נעשה ומה לגבי המצב אצלנו בבת ים?

מגיפת החולדות שפקדה את בני ברק כבר הפכה למפגע תברואתי קיצוני וכשהיה מדובר כבר בסכנת נפשות ובאיכות חיים ירודה, כזו המאפיינת מדינות עולם שלישי - עיריית בני ברק החליטה לעשות מעשה ולקרוא תיגר על העכברושים בעיר, להחזיר לידיה את השליטה ברחובות.

גיבור העל של פרויקט מיגור העכברושים היה במקרה הזה יוסי פורטל - יועץ ומתכנן אקולוגי שנבחר במכרז כפרויקטור למיגור העכברושים בבני ברק.

"בבני ברק הסיפור היה בליגה אחרת", מספר פורטל. "מדובר בעיר הצפופה ה-6 בעולם! יחס תושב לפסולת הוא גם בלתי נתפס. כבר כשניגשנו למכרז הבנתי שיש כאן אתגר עצום – החולדות שלטו ברחובות בני ברק. לא היה רחוב אחד שלא היו בו חולדות והן התרבו בקצב כל כך מהיר שמקרי הנשיכה היו כבר סכנת נפשות.

"הבנתי שיש למצוא פתרון על כמה עקרונות קריטיים:
1. אפס פסולת – ככל שבני ברק היתה צפופה היא גם היתה מלוכלכת.
2. אפס מחסה – עכברושים שורדים כשיש להם היכן להתחבא – ריבוי גרוטאות ומחילות.
3. אפס מקורות מים – לחות ומים הן מצע להתרבות חולדות."

יוסי פורטל (תמונת יח"צ)

איך ניגשים לאתגר כזה?
"בניתי תוכנית אב מפורטת עם התייחסות לטווח הזמן המיידי ולטווח זמן ארוך.
מערך ניקיון ופינוי אשפה מוגבר – ממש 24/7 ניקוי ופינוי אשפה, שטיפה אגרסיבית של הרחובות, פינוי גרוטאות וגזם בתכיפות גבוהה, צוותי הדברה מתוגברים (פי 2 מצוות שעובד בשגרה, כ-14 מדברים במשמרות מסביב לשעון). למעשה ממש נבנה אגף מקביל לאגף התברואה בעירייה שהתמקד רק במיגור המכרסמים: הקמנו חמ"ל ייעודי לפניות תושבים, הצבנו בהמון פינות בעיר "תיבות האכלה" שמשכו את המכרסמים. נבנתה אפליקציה ייעודית שמראה "נקודות חמות" כל שעות היממה, מונו סוקרים ומנטרים".

האם עיריית בני ברק קיבלה תמיכה ממשלתית למפגע?
"התוכנית שבניתי התקבלה במליאת המועצה וגם בוועדת הכלכלה והסביבה ותחת ביקרות של המשרד הגנת הסביבה ומשרד הבריאות.

תכנית כזו עלותה אינה מבוטלת – 20 מיליון ₪ הוקצו לעניין אך ניתן בגאווה גדולה לומר שהיא הצליחה! מיולי 2023 ועד פברואר 2024 כלומר 7 חודשים בלבד, יש ירידה מתועדת ומדודה של 87% מסך המכרסמים בעיר. תמותת החולדות היתה אדירה.

המצב בבני ברק ממש היה כזה שהוגדר "פקודת עם" במשרד הבריאות. ברגע שנשיכות של ילדים וקשישים הפכו להיות עניין שבשגרה, התייחסות הרשויות לבעיה היתה בהתאם ולכן גם קיבלה עיריית בני ברק הלוואות בריביות נמוכות מאוד כדי שלא ייפגע התזרים השוטף של העיר".

איך בפועל מתבצעת הדברת החולדות?
"ברגע שאין להם מקורות מים, אין להם אוכל זמין ברחובות ואין להם מחסה – הם או אוכלים את הרעלים שיש בתיבות ההאכלה או אוכלים את גוריהם. נשמע קצת אכזרי אבל לא הייתה ברירה. אלה בעלי חיים מסוכנים שמעבירים מחלות ונוהגים בתוקפנות כלפי התושבים".

איך משמרים את התוצאות?
"לטווח הארוך הושארה תוכנית עבודה בווליום של שגרה הכוללת ניקיון מוגבר, הנחיות הדברה וכמובן האפליקציה שמראה בכל רגע נתון מה המצב בעיר והיכן יש ריכוז פניות.
אין דבר כזה 100% הדברה – הכחדה מוחלטת אינה ברת השגה אבל אחוזי ההדברה שהוצגו היו פנומנליים".

בבת ים גם תלונות רבות על נוכחות מוגברת של חולדות ועכברושים בעיקר לאחר שהחלו עבודות הרכבת הקלה לפני כמה שנים ועד היום. למעשה תועדו לא מעט מקרים של נשיכת ילדים ותינוקות. רק לפני כשבועיים ננשכה תינוקת במיטתה!

מה המצב כידוע לך בבת ים?
"אני מכיר היטב את עיריית בת ים ואפילו התקשרו עמי במכרזים של ניקיון וכו' אך מעולם לא הוצף בפני שיש מכה של חולדות בעיר. בבת ים מצב העכברושים יהיה לאין שיעור קל יותר מאשר בבני ברק משום שהיא פחות צפופה ופחות מלוכלכת ולכן אם אדרש לתת פתרונות או ייעוץ לבת ים העלות תהיה פחותה משמעותית".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה