מדדי איכות החיים: בת ים שוב בתחתית כמעט בכל פרמטר
13.01.25 / 15:23
בת ים, אחת הערים הוותיקות והמרכזיות בישראל, מתמודדת עם מציאות עגומה לנוכח פרסום מדדי איכות החיים בערים הגדולות, אשר חשפו כי העיר מדורגת בתחתית הרשימה כמעט בכל פרמטר.
התדרדרות עקבית מאז 2018 (למעשה מאז כניסתו של ראש העיר צביקה ברוט לתפקיד) מסתמן כיוון ברור: בת ים הולכת אחורה במדדים המרכזיים שמכתיבים את איכות חיי התושבים.
היכן בת ים מדורגת נמוך?
לפי מדדי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לשנת 2023 שפורסמה לאחרונה, בת ים ניצבת במיקומים נמוכים במגוון תחומים:
- תוחלת חיים נמוכה: בת ים מדורגת בתחתית הרשימה בתוחלת החיים של תושביה, עם נתון ממוצע נמוך משמעותית בהשוואה לערים אחרות. עיר "מזדקנת" מורה על הגירה שלילית של צעירים שבורחים מן העיר.
- בטיחות בדרכים: שיעור הולכי הרגל שנפגעו בעיר גבוה באופן מטריד, מה שממקם את בת ים כאחת הערים המובילות בתאונות דרכים.
- שביעות רצון מהעיר: מדד שביעות הרצון הכללית של התושבים מדורג אף הוא באחד המקומות הנמוכים, עם ביקורת רחבה על הניקיון, תשתיות ציבוריות ותנאי התחבורה הציבורית.
- תחושת ביטחון אישי: תחושת הביטחון האישי של התושבים ברחובות העיר, במיוחד בשעות הלילה, נמצאת בשפל, עם רמות גבוהות של דיווחי פשיעה ואלימות.
למרות ההבטחות לשיפור ולחידוש העיר השנה, בייחוד בזמן קמפיין הבחירות השנה, נתוני הלמ"ס מציירים תמונה עגומה. לאורך שש השנים האחרונות, במהלכן מובילה את העיר הנהלה בראשות צביקה ברוט, לא ניכרו שיפורים משמעותיים באף אחד מהתחומים המרכזיים שהיו צפויים להוביל להתקדמות במדדים להפך - העיר התרסקה למקומות נמוכים אף יותר.
- תשתיות ומרחב ציבורי: שורה של פרויקטים שהתעכבו או נותרו לא ממומשים במלואם, לצד תלונות על תשתיות ציבוריות לקויות, פגעו משמעותית בשביעות הרצון של התושבים.
- תחום התחבורה: אף על פי שבבת ים פועלת הרכבת הקלה, התחבורה הציבורית בעיר אינה עונה על הצרכים של רבים מהתושבים.
- תחומי חינוך ורווחה: בת ים מציגה נתונים נמוכים בהשוואה לערים אחרות גם בשביעות רצון ממערכת החינוך ובשירותי הרווחה.
מה אומרים המספרים?
בהשוואה ל-15 הערים הגדולות בישראל, בת ים ניצבת בעקביות בתחתית הטבלה. לדוגמה, כאשר מדובר בשביעות רצון כללית, העיר מדורגת במקום ה-12 מתוך 15. במקביל, בתחושת הביטחון האישי היא ממוקמת במקום ה-13, נתון שממחיש את הפער בין ההבטחות למציאות היומיומית בעיר.
מי אחראי?
התדרדרות עקבית במדדים כה קריטיים לאיכות החיים מעוררת שאלות נוקבות על ניהול העיר בשנים האחרונות. ניהול כושל של תשתיות, חוסר מענה לצרכים חברתיים, ושחיקה בתחושת הביטחון של התושבים, מצביעים על כשל מערכתי.
תושבי בת ים תולים תקוות לשינוי
על רקע הנתונים המדאיגים, תושבי בת ים מקווים לשינוי בגישה ובניהול העירוני. בשיחות עם תושבים עולה תחושה של תסכול מהמצב הנוכחי, לצד תקוות ליישום מדיניות חדשה שתשיב לעיר את מקומה כעיר מרכזית ומתפקדת בישראל.
בת ים, עיר עם פוטנציאל אדיר, ראויה להנהגה שתוכל להפוך את הכיוון ולשפר את איכות חייהם של תושביה.
מעיריית בת ים נמסר בתגובה:
"יש לציין שלא מדובר בדירוג של איכות חיים מהעיר, אלא מהחיים הפרטיים של התושב. הפרמטרים היו מצב משפחתי אישי, תחושת בדידות, מחלות במשפחה, עישון, השכלה ונתונים נוספים שאמורים לספק תמונת איכות חיים פרטיים של אנשים הגרים בעיר. במקביל נרשמה עליה חדה בהצלחה של מדדי איכות החיים העירוניים בבת-ים כמו מחיקת הגירעון העירוני, פסטיבלים, השקעה בחינוך, ניקיון, מהפכה בפארקים וגינות וכן זינוק גדול במלחמה בשחיתות וביצירת טוהר מידות בעירייה. בשנים הבאות נמשיך לעבוד קשה כדי לשמור על ההישגים הללו ואף להביא את בת-ים להישגים גבוהים אף יותר, אך במקביל גם לסייע יותר למי שזקוק לכך בחייו האישיים - כפי שמשתקף בנתוני הסקר של הלמ״ס - לצורך מציאת פתרונות ומתן מענה מקיף דרך שירותי הרווחה״.
נראה כי תשובתה של העירייה מתנערת מניתוח הלמ"ס ודי מזלזלת בתושבי העיר אשר על בסיס דיווחיהם נקבע המדד. הפניית העירייה את התושבים הלא מרוצים לקבל 'פתרונות ברווחה' מדגישה את התנערות האחריות העקבי של העירייה שנה אחר שנה לאחר פרסום הדו"חות המבישים.