חוף חדש נפתח בבת ים – האם הוא בטוח לרוחצים?



אתמול (חמישי) הוכרז רשמית על פתיחת חוף "סאנסט" בבת ים ע"י משרד הפנים ועיריית בת ים. אם בניתם על שירותי הצלה תקניים – תחשבו שוב.

סוכת המציל בחוף סאנסט (צילום: "בול עץ")

משרד הפנים, האמון בין השאר על תקינות חופי הרחצה ועל צימצום מספר מקרי הטביעה בחופי ישראל, הכריז היום על פתיחת חוף סאנסט החדש המשתרע על 150 מטר (בין חוף ריביירה לחוף המופרד).

ההכרזה היום תמוהה לנוכח מידע שהגיע למערכת "בת ים נט" על בעייתיות סביב בניית סוכת המציל.

סוכת המציל תוכננה במשך מספר שנים. עוד בשנת 2016 הוגשו למתכנן הציבורי (מחלקת הנדסה בעיריית בת ים) תכניות מפורטות המבוססות על מדידות של מודד מוסמך ובהתייעצות עם ממוני בטיחות ומומחים לתכנון חופים. בשנים שלאחר מכן הפרויקט יצא לדרך כאשר עמית בן שחר, סמנכ"ל פיתוח ותשתיות במחלקת הנדסה קיבל את האחריות על הפרויקט.

מסיבה עלומה (ככל הנראה רשלנות של בעלי המקצוע שהעסיק בן שחר), הוקמה סוכת מציל שלא בהתאם להוראות משרד הפנים (תקן מדיניות תכנון חופי רחצה מוכרזים) ועיריית בת ים התבקשה לבצע שורת תיקונים קריטיים המאפשרים ראות אופטימלית וזמן תגובה סביר למצילים.

ואכן, כדי לא לסכן את הרוחצים בים, משרד הפנים במהלך השנים עיכב את ההכרזה על החוף למרות שהסוכה נבנתה כבר לפני 3 עונות והעירייה התבקשה שינויים חשובים במיקום הסוכה שנבנתה כמעט 20 מ"ר מזרחה מהמקום התקני שנמדד ונמסר לעירייה ב-2016.

משרד הפנים אף התנה בעבר את פתיחת החוף בהזזתה של תחנת ההצלה על מנת לאפשר צפייה והגעה מהירה של מצילים לאירועי טביעה ולאפשר רחצה בטוחה. 

ככל שהובא לידיעת "בת ים נט", העירייה סיימה את העסקתו של המציל הראשי ומנהל אגף החופים דוד תמיר עוד לפני עונת הרחצה הנוכחית, מכיוון שסירב לאשר את הפעלת חוף הרחצה במתכונת האמורה.

"הייתה התכתבות אינסופית בינינו ובין עיריית בת ים כשהבנו כי סוכת המציל נבנתה באופן לקוי, מוסר עובד אגף חופי הרחצה במשרד הפנים שביקש לא להזדהות בשמו.

"לבסוף אחרי מספר שנים, שינויי תפקידים בעירייה והתחייבותה לתקן את הליקויים ולתגבר כוחות ההצלה - אושר להם לצאת לדרך, לא על דעת כולנו כאן.

"לא מובן למה היה כל כך דחוף לפתוח את החוף בסוף העונה הנוכחית ולא להמתין לעונה הבאה עד שיתוקן", הוא מוסיף.

מקור בכיר בעיריית בת ים מוסר כי עלות בניית הסוכה המקורית עמדה על מיליוני שקלים והעתקה של הסוכה כפי שהיא היא סיפור מורכב ויקר עוד יותר ולכן הוחלט על בניית סוכת מציל חדשה בעלות מופרכת נוספת מכספי ציבור.

"הרשלנות שבה התנהל הפרויקט הזה מרתיחה. זה זילזול גמור בכספי משלמי המיסים", אומר המקור.

"מילא טעות אנוש, תמיד אפשר להודות ולתקן אבל הניסיונות לטייח, לשכנע, ללחוץ ולכופף אנשים שהפריעו לפתיחת החוף כפי שהוא, פשוט בלתי נסבלים".

כאמור, עיריית בת ים התחייבה על בניית סוכה חדשה בהתאם לתקן ובימים אלה החלה בהליכי בניית סוכה חדשה, אבל מטרידה מאוד העובדה שמשרד הפנים איפשר אתמול לעיריית בת ים לפתוח את החוף היום עם ״ההקלה״ הזאת על חשבון ביטחון הרוחצים.

פנינו לעיריית בת ים לקבל תגובה שלא התקבלה עד רגעים אלה,.
משרד הפנים אף הוא לא הגיב עד כתיבת שורות אלה.
מנהל אגף החופים בדימוס דוד תמיר סירב להגיב.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה