מה עתיד הזבל שלנו? הכנס השנתי לטיפול בפסולת



בת ים היא אחת מששת הרשויות החברות באיגוד ערים דן ותברואה שקיים בשבוע שעבר את הכנס השנתי ה-7 לטיפול בפסולת בפארק המחזור חירייה.

הכנס התקיים תחת הנושא: "סוף אשפה במחשבה תחילה" - המגזר המוניציפלי כיזם להקמת מתקנים מתקדמים לטיפול בפסולת ועסק באתגרים ובהזדמנויות העומדים בפני המגזר המוניציפלי בייזום והקמת מתקני טיפול מתקדמים בפסולת. במסגרתו, הוצג מחקר ייחודי של פרופ' אופירה איילון, ד"ר יניב ריינגוורץ וד"ר אפרת אלימלך ממוסד שמואל נאמן, שהוכן במיוחד לכנס. המחקר פורס את מפת המודלים האפשריים למקבלי החלטות ברשויות המקומיות המבקשים להקים מתקני פסולת בתחומם.

"אנו רוצים לראות את מדינת ישראל מפסיקה להטמין", השרה להגנת הסביבה עידית סילמן.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הפתרונות להתייעלות בשוק הפסולת ותיקון כשלים מתמשכים יעשה בשיתוף פעולה הדוק בין המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות, יש להתייחס לשוק הפסולת כשוק אזורי. הקצנו מאות רבות של מיליוני שקלים להקמת מתקני קצה מתקדמים בכל רחבי הארץ, בין השאר בקריות, באר טוביה, ירושלים, חירייה, באר שבע ועוד מקומות רבים. לאחרונה פתחנו מסלול השקעות חדש ביחד עם הרשות להשקעות הון במשרד הכלכלה, והעברנו לשם 400 מיליון שקלים להקמה ושדרוג של מפעלי מיחזור, לכן אנו נלחמים על שמירת קרן הניקיון במשרד להגנ״ס ועל תקציבה. ביקשנו מהאוצר עוד הרשאה להתחייב של  2.2 מיליארד שקלים לאסדרה תעריפית של מחירי החשמל ממתקני ייצור ביוגז.

אנו רוצים לראות את מדינת ישראל מפסיקה להטמין. המתקנים החדישים יחד עם כספים מהקרן ייצבו את מחירי הטיפול בפסולת וימנעו עלייה לגובה של אתרי הטמנה, כמו בעברון בצפון. עידוד הקמת המתקנים ימנע מפגעים סביבתיים ויצעיד את שוק הפסולת קדימה".השרה עידית סילמן, צילום: איקי דינו

שר הפנים הרב משה ארבל אמר כי: "בעוד שממשלות ושרים מתחלפים, שוק הפסולת נע באיטית ומרחיק יזמים ורשויות מטיפול מתקדם במפגעים"

הרב משה ארבל, שר הפנים: "הטיפול בפסולת הוא אתגר מרכזי של הרשויות המקומיות. נדרשות להקים מתקני מיון מתקדמים לפסולת, תוך עמידה במדיניות המשרד להגנת הסביבה האוסרת הטמנה של פסולת ללא מיון מכני או ייצוב ביולוגי, ובפני הבירוקרטיה והמכשולים המורכבים הנוספים. בעוד שממשלות ושרים משתנים, שוק הפסולת נע באי-וודאות רגולטורית, מה שמרחיק יזמים ומרתיע רשויות מקומיות. השלטון המקומי הוכיח את עצמו פעם אחר פעם, במיוחד במשבר הקורונה ובזמן חודשי המלחמה האחרונים, כזרוע הביצוע היעילה והמשמעותית לקידום מדיניות ולתהליכי עבודה. אני בטוח שימשיך להצליח גם באתגרים הסביבתיים הקרובים".השר משה ארבל (צילום: איקי דינו)


ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "יש לתת עצמאות לשלטון המקומי ולא לראות בו סרח עודף".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "הצלחותינו בשלטון המקומי נובעות מהעובדה שיש לנו שותפים מעולים ויקרים כמו איגודי הערים לביוב ולתברואה- השפד"ן והאיגודן, חירייה וחברות שיודעות לעבוד. חשוב להבין שהפתרונות לשוק הפסולת הינם הקמת מתקני קצה ולא הפרדה במקור - הרשויות המקומיות צריכות להקים מתקנים ולא השוק הפרטי. יש לתת עצמאות לשלטון המקומי ולא לראות בו סרח עודף.  נבחרנו כדי לתת שירות לתושבים והתושבות במרחב שלנו ואנחנו זקוקים לסמכויות ותקציבים כדי לעשות זאת בצורה הטובה ביותר".

גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה: "החשיבה בנוגע לפסולת צריכה להיות מהסוף - מה עושים עם המסה ולא רק עם אחוזים בודדים של חומרים מתמחזרים. ללא מתקני קצה אין יכולת לצמצם את ההטמנה. סגירת המטמנות לא הובילה לצמצום ההטמנה אלא למשבר חמור, המייקר את כל תהליך הטיפול בפסולת. ההפרדה במקור של פסולת אורגנית נכשלה, ומתקני המיון אינם כלכליים. שוק הפסולת במשבר וצריך פתרון כולל עם מתקן השבה, מיון וטיפול באורגני. מתקני המיון מסובסדים על ידי המשרד וזהו אינו מודל בר קיימא. היטל הטמנה דיפרנציאלי יכול להוות פתרון לכך".

עוד הוסיף ליבנה כי: "העיריות חייבות להבין שעליהן לקדם את כל שלבי שרשרת הטיפול בפסולת. יזמות עירונית פרטית היא טובה יותר ומבטיחה לרשות  שירות רציף ומחיר הגיוני. שיתוף פעולה אזורי הכרחי כדי לאפשר כמות פסולת מינימלית לפתיחת מפעל ולאיגום משאבי תקציב. המשרד צריך לסייע בהקצאת קרקע, במימון וסיוע להקמת המתקנים ובקידום מודלים קבועים שיסייעו להתגבר על שלל האישורים הנדרשים. האסטרטגיה הלאומית לא תוכל להתממש ללא מתקני קצה. ישיבה על הגדר אינה מועילה לרשויות המקומיות, זה לא יקרה בלעדיהן ולא יעבוד לטובתן אם יתקדם בלעדיהן."

על אף שבת ים היא אחת מששת הרשויות החברות באיגוד ערים דן ותברואה, ראש העיר מר צביקה ברוט לא נכח בכנס.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה