פרשת השבוע ברוח האקטואליה
11.07.24 / 10:00
טור קבוע של הרב חכם שלמה פינטו - ראש מחלקת אבלות בעיריית בת ים, רב קהילת פארק הים ומשנה לראש העיר בת ים
- בס"ד, ה כסלו תשפ"ה
פרשת "ויצא" - על יעקב אבינו, יושר והגינות
יעקב אבינו מגיע לחרן לבית לבן דודו, מקים עם רחל ולאה את בית ישראל ועובד אצל לבן במשך 20 שנה.
לבן שהתעשר בזכות יעקב, ואפילו מודה בזאת, "ויאמר לבן...ויברכני ה' בגללך." מחזיר רעה ליעקב, מתנהג ברמאות וערמומיות עם יעקב, ומנסה כל העת להצר את צעדיו.
לפני החזרה ארצה, אומר יעקב לרחל ולאה: "ואתה ידעתן, כי בכל כחי עבדתי את אביכן. ואביכן היתל בי, והחלף את משכורתי עשרת מנים (מאה פעמים) ולא נתנו אלהים להרע עמדי."
יעקב החכם קולט את מעשה הנבלה שעושה לו לבן פעם אחר פעם. איך נוהג יעקב לאור מעשי המרמה של לבן כלפיו? האם היושר וההגינות של יעקב תלויות בהתנהגות של לבן? אנו זוכים לקבל הצצה לגדלותו של יעקב, כשלבן הדביק בראש אנשיו את יעקב בהר הגלעד, על מנת להרע לו ,יעקב מטיח מלבו הרותח בלבן: "ויחר ליעקב וירב בלבן ויען יעקב ויאמר ללבן, מה פשעי ומה חטאתי כי דלקת אחרי?" כי מששת את כל כלי,מה מצאת....? זה עשרים שנה אנוכי עמך, רחליך ועזיך לא שכלו, ואלי צאנך לא אכלתי. טריפה לא הבאתי אליך, אנוכי אחטנה, מידי תבקשנה, גנבתי יום וגנבתי לילה."ההייתי ביום אכלני חורב (שרב) וקרח בלילה, ותדד שנתי מעיני זה לי עשרים שנה בביתך... ותחלף את משכורתי עשרת מנים. לולי אלקי אבי אלקי אברהם ופחד יצחק היה לי, כי עתה ריקם שלחתני".
המשפטים האלו, שיצאו מלבו הטהור, מרגשים עד דמעות! יעקב אבינו צדיק יסוד עולם מתאר כאן את נאמנותו המוחלטת לתפקידו ואומר: עשרים שנה שאני עובד אצלך, רחליך ועזיך לא מתו, גם כשהייתי שכיר שילמתי מכספי את גניבות היום וגניבות הלילה, למרות חיות הטרף הרבות באיזור, טריפות לא הבאתי אליך. עבדתי בתנאי מזג אויר קיצוניים, מעל 45 מעלות ביום ומתחת לאפס מעלות בלילה (זה מזג האויר באיזור הזה) לא עצמתי עין בלילות. לולי הקב"ה בעזרי, היית שולח אותי ריקם.
יעקב אבינו הבכיר שבאבות שעמל כל חייו על מידת האמת ועליו נאמר "תתן אמת ליעקב" (מיכה ז') שומר מכל משמר על כספו של מעבידו לבן, חרף העובדה שהוא פוגע בו פעם אחר פעם.
ומה היתה תשובתו של לבן? "ויען לבן ויאמר אל יעקב, הבנות בנותי, והבנים בני, והצאן צאני, וכל אשר אתה רואה לי הוא..." זוהי תשובתו של רשע: "שלי שלי! שלך שלי!"
התנא באבות אומר: זוהי מידת סדום. סוף טוב,יעקב נפרד מלבן: "...וילך וישב לבן למקומו. ויעקב הלך לדרכו, ויפגעו בו מלאכי אלקים".
הרב שלמה לוינשטיין שליטא מביא את שאלת המפרשים מה הכוונה "וישב לבן למקומו"? הרי כל שיבה היא חזרה לביתו! הם מסבירים שלבן שב למקומו הראשון לפני שיעקב הגיע, הוא שב להיות עני מרוד כבתחילה!
לעומתו "יעקב הלך לדרכו" - הלך מחיל אל חיל,הצלחתו הלכה וגדלה, ואף "ויפגעו בו מלאכי אלקים." לבן הלך מדחי לדחי,ויעקב הלך מחיל אל חיל.ההפרש בגימטריה בין חיל (48) לדחי (22) הוא 26 כמנין הוי"ה. מי שלא הולך בדרך ה' וומתנהג לא ביושר, הולך מדחי לדחי.
מי שהולך בדרך ה', ומתנהג ביושר והגינות, והמוסר והצדק עומדים במרכז חייו ומכתיבים לו את מעשיו, הולך מחיל אל חיל, וזוכה ל- "ויפגעו בו מלאכי אלקים" כלומר לברכת המלאכים.
"מעשה אבות סימן לבנים"- המסר מיעקב אבינו לכל אחד ואחת מאיתנו לשמור על הגינות ויושר מוחלטים. אומר ה"פלא יועץ" בערך "גזל": "הנה כי כן האיש הירא את ה', יזהר וישמר מאד מכל דהוא איסור גזל בכל אופן שיהיה, ויהיה משאו ומתנו באמונה, ואפילו אם דחיקא לה שעתה טובה(= ואפילו אם דחוקה לו השעה הרבה) והנושים נוגשים בענשים קשים, לא מפני זה יפשוט ידו בגזל חס ושלום, כי מוטב לו לאדם שימות ברעב, ואל יהי רשע לפני המקום שעה אחת, "ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב" (תהילים ל"ד י"א) "כי ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים" (שם פ"ד י"ב ).
שבת שלום!