מגדלים עולים, חנייה יורדת: רובע העסקים של בת ים יוצא לדרך

$(function(){setImageBanner('3bbe0b74-24a8-471b-93c7-388db74e5c23','/dyncontent/2025/6/23/563902f1-d297-47b8-aed3-cb0f7a66382e.jpg',19655,'נטו אייטם כתבה ',525,78,false,52594,'Image','');})

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית ההתחדשות של אזור התעשייה הישן – עם מגדלי מגורים ותעסוקה חדשים, אך עם תקני חנייה מופחתים.
ההסתמכות על תחבורה ציבורית בלבד מעוררת שאלות מצד תושבים ובעלי עסקים.

הדמיה: משרד אדריכלים פיבקו

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה למתן תוקף את תוכנית ההתחדשות של רובע העסקים בבת ים – אזור התעשייה הישן הממוקם בין הרחובות המסגר, אורט, יקואל וקינמון.

התוכנית כוללת הקמת מגדל מגורים בן 42 קומות עם 335 יחידות דיור, מתוכן 105 דירות קטנות ו-75 דירות המוגדרות כ"דיור בהישג יד".
לצידו ייבנה מגדל תעסוקה בגובה 39 קומות, וכשני דונם יוקצו למבני ציבור.

$(function(){setImageBanner('8f0b1221-2fa0-46ca-81df-e56b418fc6aa','/dyncontent/2025/6/23/9f432cc7-19dd-4edf-8b73-2f42ee52697a.jpg',19653,'נטו טלוויזיה ',510,80,false,52595,'Image','');})

במרכז התוכנית עומדת גישה תחבורתית חדשה, הנשענת על קירבה עתידית לתחנת המטרו "הקוממיות" ותחנות הקו האדום של הרכבת הקלה.
לכן, התכנון כולל תקני חנייה מופחתים – מתוך תפיסה כי דיירים ועובדים יעשו שימוש בתחבורה הציבורית.

אך כאן בדיוק מתחילה הביקורת: למרות הדיבורים על תכנון אורבני מתקדם, עולה תחושת נתק בין התוכנית לבין המציאות היומיומית של רבים מהתושבים ובעלי העסקים.
לא כל עובד או תושב בבת ים יוכל או ירצה לוותר על רכב פרטי, במיוחד במצבים של נגישות מוגבלת, לוחות זמנים צפופים או הצורך בניידות עסקית.
בפועל, מי שלא יוותר – יוותר פשוט בלי חנייה.

השאלה הנשאלת היא האם תכנון שמכתיב לאנשים להשתמש בתחב"צ – במקום לאפשר בחירה אמיתית – הוא באמת "תכנון חכם", או פשוט חוסר התאמה לצורכי הציבור.

רובע העסקים של בת ים צפוי להיראות אחרת לגמרי בשנים הקרובות – השאלה היא האם הוא גם ירגיש נכון למי שחי ועובד בו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה