בת-ים זכתה בפרס החינוך הארצי – אך הנתונים מלמדים על תמונה מורכבת יותר
25.05.25 / 07:16
מערכת החינוך העירונית בבת-ים זכתה בפרס החינוך הארצי לשנת תשפ"ה – ההוקרה הגבוהה ביותר שמעניק משרד החינוך לרשויות מקומיות. בת-ים היא העיר הגדולה ביותר מבין הזוכות השנה, והפרס ניתן בגין שורת יוזמות חינוכיות, שיתופי פעולה חוצי מגזרים, והתמקדות בהון האנושי.

העירייה הציגה נתוני שיא: 92% זכאות לבגרות, 98% בעלי בגרות חברתית, ו-10% מבוגרי י"ב שמשתלבים במכינות קדם-צבאיות ושנות שירות. עם זאת, לפי נתוני משרד החינוך עצמם, שיעור הזכאות בפועל עומד על 88.2% – גבוה מהממוצע הארצי, אך נמוך מהנתון שדווח.
כמו כן, בת-ים הובילה מהלך ייחודי להפעלת מערכת החינוך במתכונת חירום במהלך מלחמת חרבות ברזל, ויישמה מודלים חדשניים כמו אוטונומיה ניהולית למנהלים והשקעה בחוגים חינמיים לכל ילד בעיר.
עם זאת, מבט רחב יותר על מערכת החינוך בבת-ים מצביע על פער בין ההישגים לבין מיקומה הארצי של העיר. בת-ים מדורגת רק במקום ה-83 בארץ בזכאות לבגרות. בתחום הנשירה, שיעור הנשירה בעיר עומד על 1.1% – מה שמציב אותה במקום ה-167 מבין הרשויות.
בנוסף, עד לאחרונה לא פעלו בעיר כיתות מחוננים בתוך בתי הספר, אלא מענה חלקי במתכונת של יום שליפה בלבד. בתחום התשתיות נרשמים פערים בין מוסדות חינוך שונים, בעיקר בין בתי ספר בשכונות ותיקות לבין אזורים חדשים ומתפתחים בעיר.
ההשקעה העירונית הגבוהה ניכרת, והפרס הארצי מהווה הכרה בדרך שעוברת מערכת החינוך המקומית. אך לצד ההישגים, האתגר המרכזי שנותר הוא להפוך את המגמות החיוביות למדיניות עקבית ומתמשכת, שתביא גם לשיפור בדירוגים הארציים ולהפחתת הפערים בין אוכלוסיות התלמידים בעיר.